Bezpłatne niszczenie dokumentów do 31.05.2024

Ile czasu należy przechowywać listy obecności?

Ewidencja czasu pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Dlaczego? Przede wszystkim jest to jedno z najważniejszych narzędzi do ustalania wynagrodzenia pracownika, biorąc pod uwagę liczbę przepracowanych godzin oraz ewentualne nadgodziny. Jak długo przechowywać listy obecności i wnioski urlopowe? Warto zapoznać się z naszym poradnikiem.

Co zawiera roczna ewidencja czasu pracy 2023 i roczna karta ewidencji obecności w pracy?

Roczna ewidencja czasu pracy 2023 oraz roczna karta ewidencji obecności w pracy zawierały informacje o:

  • Liczbie przepracowanych godzin oraz godzinach rozpoczęcia i zakończenia pracy.
  • Liczbie godzin nocnych i nadliczbowych.
  • Dniach wolnych od pracy.
  • Wymiarze i rodzaju zwolnień od pracy.
  • Wymiarze i rodzaju innych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy.

W przypadku pracownika młodocianego - odbywającego praktyki, ewidencja musi uwzględniać również czas pracy przy pracach wzbronionych, które są dozwolone w ramach przygotowania zawodowego. Lista płac pracownika młodocianego 2023 jest również ważnym dokumentem ponieważ zawiera informacje o prawidłowym sposobie wynagradzania ucznia w czasie odbywania przez niego praktyk. Na tego typu lista płac pracownika młodocianego 2023 powinny znaleźć się stawki nie mniejsze niż te określone przez prawo. I tak w pierwszym roku nauki – nie mniej niż 356,21 zł. W drugiej klasie ma to być nie mniej niż 427,46 zł. W ostatnim roku nauki nie mniej niż 498,70 zł.

Jak długo przechowywać listy obecności i wnioski urlopowe?

Podstawowe pytanie, jakie pojawia się w kontekście list obecności oraz innych dokumentów związanych z ewidencją czasu pracy, brzmi: Ile czasu musi leżeć w archiwach roczna ewidencja czasu pracy 2023?

Wiele osób sądzi, że właśnie te dokumenty należy przechowywać przez co najmniej trzy lata od momentu ustania stosunku pracy z pracownikiem. Jednak nowe przepisy wskazują na konieczność przechowywania ewidencji przez okres 10 lat. Dlaczego? Ponieważ po tym czasie wygasa prawo do roszczeń ze strony pracownika.

Jest jednak wyjątek dotyczący pracowników zatrudnionych przed 2019 rokiem. W ich przypadku, ewidencję czasu pracy oraz listy obecności należy przechowywać nawet przez pół wieku.

Elektroniczna czy tradycyjna forma przechowywania?

Wybór między elektroniczną a tradycyjną formą przechowywania dokumentów, takich jak ewidencja czasu pracy i lista obecności, jest ważnym aspektem w zarządzaniu firmą. W dobie cyfryzacji wiele przedsiębiorstw przechodzi na przechowywanie tych dokumentów w formie elektronicznej z wielu istotnych powodów.

Pierwszym kluczowym argumentem za elektroniczną formą przechowywania jest eliminacja konieczności drukowania kart ewidencji, szczególnie w przypadku, gdy pracownicy nie są zobowiązani do podpisywania tych dokumentów. To pozwala na zaoszczędzenie papieru, czasu i zasobów oraz przyczynia się do bardziej zrównoważonego podejścia do prowadzenia dokumentacji firmowej.

Co ważniejsze, elektroniczna ewidencja czasu pracy (roczna ewidencja czasu pracy 2023) może być łatwo udostępniana na żądanie pracowników. Dostępność tych dokumentów online przekłada się na wygodę i skuteczność procesu zarządzania czasem pracy, a także na zwiększenie zaufania pracowników do systemu monitorowania obecności.

Oczywiście, niezależnie od formy przechowywania, istotnym aspektem jest przestrzeganie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji, który wynosi zazwyczaj minimum 10 lat. Zarówno tradycyjne, jak i elektroniczne kopie dokumentów muszą być utrzymywane przez ten czas, aby spełnić wymogi prawne i regulacje dotyczące archiwizacji dokumentów.

Przypomnijmy, że ewidencja czasu pracy (np. roczna karta ewidencji obecności w pracy) i stawianie znaku równości pomiędzy nimi to nie to samo. Pierwsza z nich jest głównym dokumentem do ustalania wynagrodzenia, podczas gdy druga pełni funkcję pomocniczą.

Ewidencja czasu pracy i lista obecności są dokumentami kluczowymi dla ustalania wynagrodzenia pracowników. Dlatego tak istotne jest ich prawidłowe i systematyczne prowadzenie oraz przechowywanie przez odpowiedni okres czasu, zgodnie z obowiązującymi przepisami. 

To zapewnia spokój zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi w przypadku ewentualnych roszczeń czy niejasności. Wybór między formą elektroniczną a tradycyjną powinien być oparty na korzyściach związanych z efektywnością, dostępnością i zrównoważonym podejściem do zarządzania dokumentacją firmową.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Hakerzy przejmują dane użytkownicy Apple. Nie klikajcie w te linki!

Cyberprzestępcy niestety wykorzystują w swoich działaniach coraz bardziej złożone technologie, przez co w dużej mierze stale doskonalą swoje metody ataku. Przekonać się mogą o tym niestety użytkownicy sprzętów Apple. Ostatnio pojawiła się bowiem nowa groźba, szczególnie dotykająca użytkowników tej amerykańskiej firmy. Czym jest ta nowa metoda i jak możemy się przed nią chronić?

Ekologia cały czas na pierwszym miejscu. Nadchodzi era zielonych biurowców

Kwestie związane z ochroną środowiska z roku na rok stają się coraz bardziej palącym tematem. Firmy i instytucje, zdając sobie sprawę z konieczności działań proekologicznych, zaczynają inwestować w nowe technologie i strategie mające na celu zmniejszenie swojego wpływu na środowisko. Dlatego też, jak wynika z licznych badań inicjatywy z zakresu środowiska, społeczeństwa i zarządzania będą coraz ważniejsze zarówno dla inwestorów instytucjonalnych, akcjonariuszy, jak i otoczenia biznesowego firm. Jednym z obszarów, który zyskuje coraz większą uwagę, jest właśnie sektor biurowy.

Czym są dane wrażliwe i jak skutecznie zabezpieczyć je w firmie

W coraz to bardziej cyfrowym świecie ochrona danych wrażliwych w firmie staje się bez dwóch zdań priorytetem. Dane wrażliwe obejmują bowiem wszelkie informacje, które mogą zostać następnie wykorzystane do identyfikacji lub zidentyfikowania osoby fizycznej. Mogą to być, chociażby dane osobowe, finansowe, medyczne, informacje handlowe czy też wiele innych istotnych informacji. Niezależnie od rodzaju danych, ich niewłaściwe zabezpieczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym wycieku danych, utraty zaufania klientów, sankcji prawnych i strat finansowych. Dlatego też skutecznie zabezpieczenie ich w każdej firmie powinno być priorytetem.

Zakaz sprzedaży plastikowych produktów - czym jest dyrektywa plastikowa?

W dzisiejszych czasach walka z plastikiem i innymi szkodliwymi związkami staje się priorytetem na całym świecie. Jednym z najnowszych kroków w tym kierunku jest wprowadzenie zakazu plastikowych naczyń i sztućców w kolejnym kraju. To nie tylko symboliczny gest, ale także znaczący krok w kierunku ochrony środowiska. Tym razem chodzi o Anglię, gdzie od października 2023 roku wszedł w życie zakaz używania jednorazowych plastikowych sztućców, talerzy, ale także styropianowych kubków czy pojemników na żywność. Wcześniej takie zakazy wprowadzono już w sąsiadującej Szkocji oraz Walii.

Podatek od plastiku - nowy obowiązek wchodzi w życie od początku roku

Od 1 stycznia 2024 roku obowiązuje nas nowy podatek od plastiku, który ma na celu ograniczenie zużycia tego materiału i ochronę środowiska. Podatek ten dotyczy producentów i importerów opakowań z tworzyw sztucznych, a także sprzedawców towarów w takich opakowaniach. Jak wpłynie on na nasze portfele i na gospodarkę? Jedno wiemy na pewno - za zakupy czy jedzenie na wynos zapłacimy więcej, bowiem należy doliczyć od 20 do 25 groszy za plastikowe opakowania. Właściciele biznesów z kolei będą musieli dbać o właściwy recykling.

Ochrona danych w samochodzie - raport o zbieraniu danych w samochodach

W dzisiejszym, coraz bardziej zautomatyzowanym świecie, samochody stają się również coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Jednakże w miarę jak technologia wchodzi w sferę motoryzacji, pojawiają się nowe wyzwania dotyczące ochrony danych. Raporty ostatnich lat wykazują, że nasze samochody gromadzą i przetwarzają ogromne ilości informacji na nasz temat, a ochrona tych danych pozostawia wiele do życzenia. Technologia stosowana w najnowszych autach nie rejestruje bowiem tylko informacji o lokalizacji i prędkości, ale także inne dane. Jakie więc kroki możemy podjąć, aby chronić naszą prywatność i bezpieczeństwo w motoryzacji?

Karty płatnicze z kukurydzy - nowość od Ekologicznego Banku Pocztowego

W miarę rosnącej naszej świadomości ekologiczna, coraz więcej instytucji finansowych podejmuje inicjatywy mające na celu zmniejszenie swojego wpływu na środowisko. Jednym z takich innowacyjnych kroków jest wprowadzenie kart płatniczych wykonanych z kukurydzy przez Bank Pocztowy. To zdecydowanie krok w dobrą stronę w dążeniu do bardziej zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska systemu bankowości. Klienci banku będą mogli skorzystać z tej opcji już od 1 listopada 2023 roku. Skąd jednak wziął się taki pomysł na karty płatnicze właśnie z kukurydzy?

ekologiczny styl życia, dlaczego warto zacząć żyć ekologicznie z początkiem roku?

Nowy rok to czas, kiedy wielu z nas stawia sobie nowe cele i postanowienia. Może wśród nich jest też chęć zmiany swoich nawyków na bardziej przyjazne dla środowiska? Jeśli tak, to gratulacje, w końcu ekologiczny styl życia to nie tylko korzyść dla planety, ale też dla naszego zdrowia, samopoczucia i portfela. Jak jednak zacząć przygodę z ekologią i jakie kroki podjąć, aby zmniejszyć swój ślad węglowy, nie odmawiając sobie niczego, a wręcz czerpiąc przyjemność?

Bezpieczeństwo danych osobowych - jakie są zasady ochrony danych obywateli?

W ostatnich latach zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych stały się jednym z najważniejszych wyzwań w erze cyfrowej. W odpowiedzi na rosnące zagrożenia i troskę o ochronę prywatności obywateli, rząd postanowił wprowadzić więc nowe rozwiązania, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa danych. Już pod koniec 2023 roku, a konkretnie 17 listopada rozpoczął się proces związany z wdrożeniem odpowiednich zabezpieczeń, które mają nas w przyszłości ustrzec przed ewentualnymi konsekwencjami kradzieży tożsamości. Poniżej postaramy się zgłębić szczegóły I etapu nowego projektu, który ma zrewolucjonizować ochronę informacji obywateli.