Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

"Podróbki" znanych komunikatorów śledziły rozmowy Polaków!

W erze cyfrowej rewolucji, w której przesyłanie informacji i komunikacja online stały się integralną częścią naszego życia, ochrona prywatności online jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Jednakże, nawet w świecie zaawansowanych zabezpieczeń i systemów, nie jesteśmy bezpieczni przed zagrożeniami, które mogą naruszyć naszą prywatność w sieci. Ostatnio odnotowano przypadki, które podkreślają istnienie tzw. podróbek popularnych komunikatorów, takich jak Signal i Telegram, które nie tylko podszywają się pod oryginalne aplikacje, ale również śledzą rozmowy Polaków! Jak w ogóle doszło do tego typu zagrożeń? Przekonajmy się…

Fakty i zdarzenia

Podróbki komunikatorów Signal i Telegram zainfekowały smartfony Polaków, co wywołało poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa i prywatności użytkowników. Przypadek ten wydaje się być tylko jednym z wielu, które zaczynają wychodzić na jaw i podkreśla potrzebę większej ostrożności w korzystaniu z aplikacji komunikacyjnych.

Jak jednak konkretnie do tego doszło? Otóż w fałszywych wersjach komunikatorów udostępnionych w Google Play oraz Samsung Galaxy Store zostały zaszyte narzędzia szpiegujące BadBazaar. Spreparowane aplikacje to kolejno Signal Plus Messenger - udający oryginalnego Signala oraz FlyGram, który miał przypominać użytkownikom aplikację Telegram.

W przypadku Androda czyli Google Play problem został usunięty w maju tego roku. FlyGram z kolei został usunięty jeszcze wcześniej, bo w styczniu 2021 roku. Jak się jednak okazało, tak szybkiej reakcji nie doświadczyli użytkownicy Samsung Galaxy Store, gdzie spreparowane aplikacje mogliśmy pobierać jeszcze w poprzednim tygodniu!

Skutki i konsekwencje

  • Naruszenie prywatności - Najważniejszym skutkiem jest oczywiście naruszenie prywatności użytkowników. Dostęp do prywatnych rozmów i danych osobowych może prowadzić bowiem do różnych form szantażu, kradzieży tożsamości i innych przestępstw, które mogą mieć długotrwałe skutki dla ofiar.
  • Uwaga wobec aplikacji - Zdarzenia te wywołują obawy co do bezpieczeństwa innych aplikacji komunikacyjnych. Użytkownicy mogą stać się bardziej sceptyczni i zrezygnować z korzystania z popularnych komunikatorów na rzecz mniej znanych i mniej ryzykownych rozwiązań.
  • Wzrost potrzeby edukacji cyfrowej - Naruszenia prywatności online podkreślają potrzebę edukacji cyfrowej. Użytkownicy muszą być bardziej świadomi zagrożeń i umieć rozpoznawać fałszywki oraz dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci.
  • Jak zabezpieczyć zatem swoją prywatność online?

    W obliczu takich zagrożeń nie można być zbyt ostrożnym, jeśli chodzi o ochronę swojej prywatności online. Oto kilka praktycznych kroków, które możesz podjąć, aby zabezpieczyć swoje dane i rozmowy:

  • Pobieraj aplikacje tylko z oficjalnych źródeł. Nigdy nie pobieraj aplikacji z nieznanych źródeł lub stron internetowych. Korzystaj z oficjalnych sklepów aplikacji, takich jak Google Play dla systemu Android lub AppStore dla systemu iOS. Unikaj instalowania aplikacji z podejrzanych źródeł, ponieważ mogą to być fałszywki lub zawierać złośliwe oprogramowanie.
  • Sprawdzaj recenzje i oceny. Zanim zainstalujesz jakąkolwiek aplikację, przeczytaj recenzje i oceny innych użytkowników. Jeśli aplikacja ma wiele negatywnych opinii lub niską ocenę, być może warto zastanowić się nad jej instalacją.
  • Aktualizuj regularnie. Upewnij się, że wszystkie aplikacje na twoim smartfonie są regularnie aktualizowane. Aktualizacje często zawierają poprawki bezpieczeństwa, które chronią przed lukami i zagrożeniami.
  • Korzystaj z autoryzowanych komunikatorów. Korzystaj tylko z autoryzowanych aplikacji komunikacyjnych, takich jak Signal, Telegram, WhatsApp czy Messenger. Unikaj mniej znanych i podejrzanych aplikacji.
  • Ustaw silne hasła. Zabezpiecz swoje konta hasłami o dużej sile. Unikaj łatwych do odgadnięcia haseł i korzystaj z różnych haseł dla różnych kont.
  • Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. To dodatkowa warstwa zabezpieczeń, która utrudnia dostęp nieautoryzowanym osobom.
  • Dbaj o edukację cyfrową. Poznaj zagrożenia związane z cyberprzestępczością i ucz się, jak rozpoznawać fałszywki oraz unikać pułapek online. Warto inwestować czas w edukację cyfrową, aby być bardziej świadomym użytkownikiem internetu.
  • Kontakt z HSM Recycling

    HSM Recycling Spółka Cywilna

    ul. Mianowskiego 24/30
    02-044 Warszawa

    Sebatian Dudecki: 720-875-885
    Hubert Dudecki: 513-138-109

    Aktualności

    Ile lat trzeba trzymać pity - jak długo przechowywać pit-37 i pit-11?

    Złożenie deklaracji PIT zamyka rok pod kątem podatkowym. Skarbówka może jednak w kolejnych latach podjąć czynności sprawdzające lub przeprowadzić kontrolę, w toku której podatnik zobowiązany jest przedstawić stosowne dokumenty. Z tego też powodu deklaracji nie można pozbyć się od razu po złożeniu. Ile lat trzeba trzymać PIT-y?

    Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

    Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

    Co zmieni się w dokumentach księgowych w 2024?

    Rok 2024 przynosi istotne zmiany w zakresie dokumentów księgowych i regulacji podatkowych. Przedsiębiorcy oraz księgowi muszą dostosować się do nowych przepisów, które mają na celu usprawnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie transparentności finansowej firm. Warto już teraz zapoznać się z nadchodzącymi zmianami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie roku.

    Co zrobić z elektrośmieciami w firmie?

    Obecnie firmy generują coraz więcej odpadów elektronicznych, zwanych powszechnie elektrośmieciami. Są to wszelkiego rodzaju zużyte lub niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, które z czasem tracą swoją użyteczność. W obliczu rosnącego problemu śmieci elektronicznych, każda firma powinna odpowiedzialnie podejść do kwestii ich utylizacji i recyklingu. Jak zatem skutecznie zarządzać elektrośmieciami w firmie i jakie kroki podjąć, aby chronić środowisko, a jednocześnie przestrzegać obowiązujących przepisów?

    Jak skutecznie niszczyć płyty CD?

    Pomimo że technologia przechowywania danych rozwija się w ekspresowym tempie, wiele osób nadal ma w swoich zasobach stare płyty CD, na których mogą znajdować się ważne informacje. Niszczenie tych nośników danych powinno być przeprowadzone starannie, szczególnie gdy zawierają dane poufne, by nie mogły one trafić w niepowołane ręce. Jak więc skutecznie i bezpiecznie pozbyć się starych płyt CD? W tym artykule omówimy najlepsze metody niszczenia płyt oraz odpowiemy na pytania: gdzie wyrzucić płyty CD i czy płyty CD to elektrośmieci.

    Na czym polega podział dokumentacji archiwalnej?

    Archiwizacja dokumentów to proces niezbędny w każdej firmie i instytucji, umożliwiający utrzymanie porządku w dokumentacji oraz zapewnienie zgodności z przepisami prawa. Kluczowym elementem tego procesu jest podział dokumentacji archiwalnej, który pozwala na skuteczne zarządzanie różnymi rodzajami dokumentów w zależności od ich wartości historycznej, prawnej czy praktycznej.

    Brakowanie dokumentów - czym jest i jak to wygląda?

    Brakowanie dokumentacji to proces, który pozwala na zidentyfikowanie, wydzielenie i bezpieczne zniszczenie dokumentów, które nie mają już wartości archiwalnej ani prawnej. To także sposób na odzyskanie cennej przestrzeni biurowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych poufnych. W poniższym artykule omówimy, czym dokładnie jest brakowanie dokumentów oraz jak przebiega cały proces, zwracając szczególną uwagę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oraz kategorie archiwalne dokumentów.

    Jak zniszczyć starą kartę płatniczą?

    Karty płatnicze, bankomatowe czy kredytowe to nieodłączna część codziennego życia, ale co zrobić, gdy stara karta przestaje być potrzebna? Bezpieczna utylizacja kart to kluczowy element ochrony danych osobowych i finansowych. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, co zrobić ze starą kartą płatniczą i przedstawimy sprawdzone metody jej bezpiecznego zniszczenia.

    Ile czasu przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności gospodarczej?

    Zakończenie działalności gospodarczej nie kończy obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji. Prawo w Polsce wyraźnie określa, jak długo należy archiwizować różne rodzaje dokumentów po zamknięciu firmy. To ważne zarówno z punktu widzenia kontroli, jak i ewentualnych roszczeń, które mogą pojawić się po zakończeniu działalności. W artykule przedstawimy, ile trzeba trzymać dokumenty firmowe oraz jakie zasady obowiązują w kontekście konkretnych rodzajów dokumentacji.