Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

Chat GPT - jakich danych nie udostępniać by dbać o swoją prywatność?

W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie technologia sztucznej inteligencji rozwija się w zastraszającym tempie, Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) staje się coraz popularniejszym narzędziem do komunikacji i zdobywania wiedzy. Jest to bowiem zaawansowany model językowy oparty na głębokim uczeniu maszynowym, który potrafi generować teksty na podstawie wprowadzanych danych. Jednak wraz z rosnącą popularnością chatu GPT, pojawia się również coraz więcej pytań dotyczących prywatności i ochrony danych. W związku z tym poniżej przyjrzymy się, jakich danych nie powinniśmy udostępniać w trakcie korzystania z chatu GPT, aby dbać o swoją prywatność.

Bezpieczeństwo danych a Chat GPT

Podstawowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, korzystając z chatu GPT, jest świadomość, że omawiany model działa w oparciu o ogromne ilości danych, które zostały mu dostarczone w trakcie treningu. Chociaż chat GPT nie jest w stanie samodzielnie pamiętać i identyfikować konkretnych użytkowników, istnieje ryzyko ujawnienia informacji w przypadku udostępniania danych osobowych, poufnych informacji lub innych wrażliwych treści osobom trzecim.

Ochrona prywatności - jakich danych unikać?

Aby zachować swoją prywatność podczas korzystania z chatu GPT, należy przestrzegać kilku kluczowych zasad. Istnieje bowiem kilka rodzajów danych, których nie powinniśmy absolutnie udostępniać. Zaliczamy do nich przede wszystkim:

  • Dane osobowe - Nigdy nie należy udostępniać swoich pełnych danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu czy numer dowodu osobistego. Chat GPT nie powinien mieć dostępu do takich informacji, ponieważ może to prowadzić do ich nieuprawnionego wykorzystania.
  • Dane finansowe - Nie powinno się podawać również żadnych informacji dotyczących kont bankowych, numerów kart kredytowych czy kodów CVV. Chat GPT pod żadnym pozorem nie powinien być zaangażowany w jakiekolwiek transakcje finansowe ani gromadzenie danych finansowych.
  • Hasła i dane uwierzytelniające - Nigdy nie wprowadzajmy swoich haseł, danych uwierzytelniających ani innych informacji poufnych, które mogłyby dać dostęp do konta użytkownika. Chat GPT nie jest w końcu przeznaczony do przetwarzania takich danych, a ich ujawnienie może prowadzić do naruszenia bezpieczeństwa konta.
  • Informacje medyczne - Unikajmy podawania wrażliwych informacji medycznych, takich jak diagnozy, historie chorób czy danych dotyczących leków. Chat GPT nie jest odpowiednio zabezpieczonym narzędziem do przechowywania i przetwarzania takich danych medycznych.
  • Dane wrażliwe i poufne – W końcu bądźmy też ostrożni w udostępnianiu jakichkolwiek innych wrażliwych lub poufnych informacji, które mogłyby zostać wykorzystane w nieodpowiedni sposób. Chat GPT powinien być traktowany wyłącznie jako narzędzie do ogólnych rozmów i generowania treści, a nie do przechowywania czy przetwarzania wrażliwych danych.
  • Zabezpieczenie danych i dbanie o prywatność

    Aby chronić swoją prywatność podczas korzystania z Chat GPT, warto wziąć pod uwagę także kilka dodatkowych środków ostrożności. W głównej mierze możemy do nich zaliczyć:

  • Korzystanie z pseudonimu - Zamiast podawać swoje prawdziwe dane, możemy używać pseudonimu lub fikcyjnej tożsamości podczas interakcji z chatem GPT. To może z kolei pomóc w utrzymaniu anonimowości i ochronie prywatności.
  • Uwagę na treści wrażliwe - Unikajmy wprowadzania wrażliwych tematów, które mogą prowadzić w następstwie do ujawnienia prywatnych informacji. Choć chat GPT nie powinien identyfikować użytkowników, lepiej nie ryzykować.
  • Sprawdzanie polityki prywatności - Przed skorzystaniem z jakiejkolwiek platformy z chatu GPT, zawsze warto sprawdzić jej politykę prywatności. Upewnimy się tym samym, jakie dane są gromadzone i jak są wykorzystywane.
  • Używanie wiarygodnych źródeł - Jeśli korzystamy z chatu GPT, upewnijmy się, że jest to wiarygodne i zaufane źródło. Unikajmy z kolei z korzystania z nieznanych platform, które mogą być potencjalnie niebezpieczne dla naszej prywatności.
  • Kontakt z HSM Recycling

    HSM Recycling Spółka Cywilna

    ul. Mianowskiego 24/30
    02-044 Warszawa

    Sebatian Dudecki: 720-875-885
    Hubert Dudecki: 513-138-109

    Aktualności

    Ile lat trzeba trzymać pity - jak długo przechowywać pit-37 i pit-11?

    Złożenie deklaracji PIT zamyka rok pod kątem podatkowym. Skarbówka może jednak w kolejnych latach podjąć czynności sprawdzające lub przeprowadzić kontrolę, w toku której podatnik zobowiązany jest przedstawić stosowne dokumenty. Z tego też powodu deklaracji nie można pozbyć się od razu po złożeniu. Ile lat trzeba trzymać PIT-y?

    Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

    Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

    Co zmieni się w dokumentach księgowych w 2024?

    Rok 2024 przynosi istotne zmiany w zakresie dokumentów księgowych i regulacji podatkowych. Przedsiębiorcy oraz księgowi muszą dostosować się do nowych przepisów, które mają na celu usprawnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie transparentności finansowej firm. Warto już teraz zapoznać się z nadchodzącymi zmianami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie roku.

    Co zrobić z elektrośmieciami w firmie?

    Obecnie firmy generują coraz więcej odpadów elektronicznych, zwanych powszechnie elektrośmieciami. Są to wszelkiego rodzaju zużyte lub niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, które z czasem tracą swoją użyteczność. W obliczu rosnącego problemu śmieci elektronicznych, każda firma powinna odpowiedzialnie podejść do kwestii ich utylizacji i recyklingu. Jak zatem skutecznie zarządzać elektrośmieciami w firmie i jakie kroki podjąć, aby chronić środowisko, a jednocześnie przestrzegać obowiązujących przepisów?

    Jak skutecznie niszczyć płyty CD?

    Pomimo że technologia przechowywania danych rozwija się w ekspresowym tempie, wiele osób nadal ma w swoich zasobach stare płyty CD, na których mogą znajdować się ważne informacje. Niszczenie tych nośników danych powinno być przeprowadzone starannie, szczególnie gdy zawierają dane poufne, by nie mogły one trafić w niepowołane ręce. Jak więc skutecznie i bezpiecznie pozbyć się starych płyt CD? W tym artykule omówimy najlepsze metody niszczenia płyt oraz odpowiemy na pytania: gdzie wyrzucić płyty CD i czy płyty CD to elektrośmieci.

    Na czym polega podział dokumentacji archiwalnej?

    Archiwizacja dokumentów to proces niezbędny w każdej firmie i instytucji, umożliwiający utrzymanie porządku w dokumentacji oraz zapewnienie zgodności z przepisami prawa. Kluczowym elementem tego procesu jest podział dokumentacji archiwalnej, który pozwala na skuteczne zarządzanie różnymi rodzajami dokumentów w zależności od ich wartości historycznej, prawnej czy praktycznej.

    Brakowanie dokumentów - czym jest i jak to wygląda?

    Brakowanie dokumentacji to proces, który pozwala na zidentyfikowanie, wydzielenie i bezpieczne zniszczenie dokumentów, które nie mają już wartości archiwalnej ani prawnej. To także sposób na odzyskanie cennej przestrzeni biurowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych poufnych. W poniższym artykule omówimy, czym dokładnie jest brakowanie dokumentów oraz jak przebiega cały proces, zwracając szczególną uwagę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oraz kategorie archiwalne dokumentów.

    Jak zniszczyć starą kartę płatniczą?

    Karty płatnicze, bankomatowe czy kredytowe to nieodłączna część codziennego życia, ale co zrobić, gdy stara karta przestaje być potrzebna? Bezpieczna utylizacja kart to kluczowy element ochrony danych osobowych i finansowych. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, co zrobić ze starą kartą płatniczą i przedstawimy sprawdzone metody jej bezpiecznego zniszczenia.

    Ile czasu przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności gospodarczej?

    Zakończenie działalności gospodarczej nie kończy obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji. Prawo w Polsce wyraźnie określa, jak długo należy archiwizować różne rodzaje dokumentów po zamknięciu firmy. To ważne zarówno z punktu widzenia kontroli, jak i ewentualnych roszczeń, które mogą pojawić się po zakończeniu działalności. W artykule przedstawimy, ile trzeba trzymać dokumenty firmowe oraz jakie zasady obowiązują w kontekście konkretnych rodzajów dokumentacji.