Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

Wyciek danych studentów Szkoły Głównej Handlowej. Co na to uczelnia?

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie poinformowała studentów, że na skutek błędu programistycznego zostały wykradzione ich wrażliwe dane osobowe, w tym te najbardziej wrażliwe, czyli z dokumentów tożsamości! Dużą część ujawnionych danych zaindeksowała i przez blisko miesiąc udostępniała doskonale znana wyszukiwarka Bing. W tej sprawie władze SGH rozesłały do swoich studentów pismo, w których szczegółowo opisały zaistniałą sytuację i zaznaczyły, jakie dane wrażliwe wyciekły do sieci. Pismo zostało także udostępnione w serwisie „Niebezpiecznik”. Z dokumentu wynika, że wyciek został spowodowany na skutek błędu programistycznego w systemie rekrutacji na wyjazdy międzynarodowe.

Lista danych, które wyciekły jest zatrważająca

Niestety, oficjalna lista danych, które wyciekły do sieci jest bardzo długa. Znajdują się na niej dane zarówno studentów, którzy aplikowali do wyjazdu zagranicznego, jak i tych, którzy już wyjazdy zagraniczne mieli za sobą. Wśród nich znajdowały się takie dane, jak:

  • login,
  • numer albumu,
  • imię i drugie imię,
  • nazwisko,
  • PESEL.
  • płeć,
  • imię matki i imię ojca,
  • panieńskie nazwisko matki,
  • data urodzenia,
  • adres korespondencyjny,
  • numer telefonu,
  • email prywatny,
  • obywatelstwo, narodowość, posiadanie Karty Polaka,
  • seria i numer dowodu lub paszportu i data wydania,
  • tryb i poziom oraz kierunek studiów,
  • numer konta,
  • poziom znajomości języka,
  • średnia ocen,
  • liczba punktów.

Jak wynika z pisma Szkoły Głównej Handlowej, do powyższych danych miało dostęp tylko pięć nieuprawnionych osób – wszystkie z nich to studenci SGH. Co więcej, wszystkie osoby miały potwierdzić trwałe usunięcie pobranych danych lub wykasowanie pamięci podręcznej (cache) przeglądarki. Nie zmienia to jednak faktu, że duża część danych, w tym imię, nazwisko czy numer albumu studenta przez blisko miesiąc były zaindeksowane w przeglądarce Bing. Dokładnie działo się to w dniach 20 sierpnia – 15 września br. Po tym czasie, na wniosek uczelni dane zostały usunięte z wyszukiwarki.

Mimo usunięcia już wszystkich wrażliwych danych osobowych, wyciek tego typu informacji niesie za sobą duże ryzyko. Pozyskanie tych danych przez niewłaściwe osoby może bowiem skutkować licznymi problemami, na czele z kradzieżą środków z konta bankowego czy próbą zaciągnięcia kredytu! Warto o tym pamiętać i każdą podejrzaną sytuację jak najszybciej zgłaszać do odpowiednich organów. Osoby, które obawiają się o swoje dane, mogą nawet zastrzec dowód osobisty oraz przenieść swoje oszczędności na innych rachunek bankowy.

Wyciek danych w SGH to niejedyny taki przypadek w Polsce!

Choć mogłoby nam się wydawać, że wyciek danych osobowych na uczelni Szkoły Głównej Handlowej, to największy i jedyny jak do tej pory problem, z jakim musiały się mierzyć polskie uczelnie, to prawda jest nieco inna. Podobna sytuacja spotkała bowiem niespełna dwa lata temu inną stołeczną uczelnię, a mianowicie Politechnikę Warszawską. Wówczas wyciekły dane aż 5 tysięcy osób! Wśród nich były również numery PESEL, numery dokumentów tożsamości czy imiona i nazwiska rodziców. W tym roku Urząd Ochrony Danych Osobowych zakończył postępowanie i postanowił ukarać Politechnikę karą w wysokości 45 tysięcy złotych.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?

Jak trwale usunąć pliki z komputera?

Dokumenty w postaci elektronicznej przechowujemy zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i laptopach. Ich trwałe usunięcie jest skomplikowane i nierzadko wymaga posiadania wiedzy w zakresie informatyki i bezpieczeństwa danych. Utylizacja plików zawierających informacje chronione to zadanie dla specjalisty, natomiast w przypadku innych plików jesteś w stanie poradzić sobie samodzielnie. Jak usunąć dane z komputera?

Jak długo przechowywać dokumenty po zamknięciu działalności?

Zakończenie działalności gospodarczej obarczone jest licznymi procedurami, a dodatkowo nie zwalnia z pewnych obowiązków ustawowych. Jeden z nich dotyczy przechowywania dokumentacji firmowej przez określony w przepisach czas. Bez względu na to, czy zamykasz jednoosobową działalność, czy spółkę, w tym kontekście musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jak długo przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności?

Jak archiwizować dokumenty kategorii archiwalnej a, b, bc, be?

Istnieje kilka kategorii archiwalnych, do których przyporządkowujemy poszczególne dokumenty. Prawidłowe katalogowanie jest o tyle istotne, że dla każdej kategorii wyznaczono inny okres przechowywania. Ponadto prawidłowo oznaczone dokumenty łatwiej odnaleźć w archiwum. Na czym polega klasyfikacja dokumentacji archiwalnej, w jaki sposób i jak długo przechowywać poszczególne rodzaje dokumentów?

Ile lat trzeba trzymać faktury firmowe?

Faktury zakupu i sprzedaży są jednym z elementów dokumentacji księgowej. Na ich podstawie można rozliczyć m.in. podatek dochodowy i VAT, dlatego nie możemy zniszczyć ich od razu po wprowadzeniu do ewidencji. Jak długo trzeba przechowywać faktury? Co grozi za ich przedwczesną utylizację?