Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Przechowywanie dokumentacji pracowniczej - 10 czy 50 lat?

Do roku 2019 obowiązywały jednolite przepisy dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej. Okres przechowywania akt osobowych 50 lat był więc taki sam dla wszystkich dokumentów, niezależnie od tego, w którym roku został zawarty stosunek pracy. Podstawą prawną 50-letniego okresu archiwizacji była ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Termin dotyczący przechowywania akt osobowych uległ zmianie na mocy Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej. Zakłada ono 10-letni okres archiwizacji w stosunku do pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku.

Kiedy archiwizować akta osobowe pracowników 50 lat?

Przechowywanie akt osobowych 50 lat jest obowiązkowe wobec pracowników, z którymi nawiązano stosunek pracy przed 1 stycznia 1999 roku. Nie ma znaczenia ich obecny status - mogą być to również osoby na emeryturze.
W stosunku do pracowników zatrudnionych między 1 stycznia 1999 roku a 31 grudnia 2018 roku w niektórych przypadkach również obowiązuje przechowywanie akt osobowych 50 lat. Podstawa prawna to ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Niemniej jednak ww. Rozporządzenie umożliwia skrócenie tego okresu do 10 lat. Pracodawca ma w tym przypadku pewne obowiązki względem ZUS. Musi złożyć raport ZUS RIA i oświadczenie ZUS OWU.

Jak liczyć okres archiwizacji akt osobowych?

Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej 50 lat - jak liczyć? Co do zasady termin liczymy od momentu ustania stosunku pracy. Jest jednak pewien wyjątek. Jeśli skrócimy go do 10 lat, termin liczymy od końca roku kalendarzowego, w którym został złożony raport informacyjny. Oznacza to, że akta osobowe wciąż trzeba przechowywać, pomimo skrócenia wymaganego w poprzednich przepisach okresu. Przechowywanie dokumentacji pracowniczej 50 lat jest jednak zdecydowanie bardziej uciążliwe, niż 10 lat.

Przechowywanie akt osobowych - papierowo czy elektronicznie?

Pytanie, jak długo powinno trwać przechowywanie dokumentacji pracowniczej - 10 czy 50 lat, warto dopełnić pytaniem, w jaki sposób ją przechowywać. Otóż od 2019 roku możliwe jest prowadzenie e-teczek, które całkowicie zastępują teczki papierowe. Takie rozwiązanie to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim łatwiejsze zabezpieczenie danych. Pracodawcy wciąż jednak mają możliwość prowadzenia teczek w formie papierowej. Forma nie wpływa natomiast w żaden sposób na okres archiwizacji akt osobowych byłych i obecnych pracowników.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu?

Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem zgromadzenia odpowiednich dokumentów i załatwienia formalności, które zabezpieczają zarówno sprzedającego, jak i nabywcę. Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się przy tej okazji, jedno powraca najczęściej - jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu? To bardzo ważna kwestia zarówno ze względów prawnych, jak i praktycznych. Dlatego tez poniżej postaramy się dokładnie wyjaśnić, jak długo należy przechowywać dokumenty po transakcji, dlaczego warto to robić i jakie konkretnie dokumenty powinny znaleźć się w Twoim archiwum.

Bezpieczeństwo danych – kompleksowa ochrona informacji w Twojej firmie

W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji, bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem każdej firmy. Odpowiednie procedury przechowywania, archiwizacji oraz poufnego niszczenia dokumentów i nośników danych to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ochrona przed wyciekiem poufnych informacji. HSM Recycling zapewnia w związku z tym kompleksowe rozwiązania w zakresie bezpiecznego niszczenia danych, dzięki którym możesz mieć pewność, że Twoje dane nie trafią w niepowołane ręce.

Czy usuwanie i niszczenie danych osobowych to także ich przetwarzanie?

Problematykę danych osobowych reguluje przede wszystkim RODO. Sformułowaniem, jakie najczęściej spotykamy w tym akcie prawnym, jest przetwarzanie danych osobowych. Zawiera ono w sobie szereg czynności, które wykonujemy, pracując z nimi. Czy usuwanie i niszczenie można umieścić w kategorii przetwarzania? Sprawdź!

Metody i rodzaje szyfrowania danych

Szyfrowanie danych to jedna z metod ich zabezpieczania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik dostęp do informacji mogą uzyskać wyłącznie osoby upoważnione. Szyfrowanie bazuje na tzw. kluczu kryptograficznym, który umożliwia odczytanie danych osobie go posiadającej. W poniższym artykule przedstawiamy metody szyfrowania danych oraz ich rodzaje. Sprawdź, jak zabezpieczyć w ten sposób dokumenty, którymi dysponujesz.

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?