Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

Jak rozpoznać phishing?

Praktycznie w każdym miesiącu spotykamy się z sytuacją, gdy przeglądamy skrzynkę pocztową i otrzymujemy na nią maile od podszywających się firm, które chcą wyłudzić od nas dane wrażliwe, a niejednokrotnie nawet pieniądze!

Zdarza się też tak, że gramy w naszą ulubioną grę on-line, gdzie nagle zostajemy z niej wyrzuceni i otrzymujemy wiadomość teoretycznie od administratora, że z naszym kontem jest coś nie tak i jeśli nie wykonamy danej czynności, to zostanie ono na stałe usunięte. By zapobiec nieszczęściu często natychmiast wykonujemy te czynności, klikając we wskazany link z otrzymanej wiadomości, by tylko odzyskać dostęp do usługi. Niestety – to właśnie jest moment, kiedy zamiast odzyskać konto, to je straciliśmy, ponieważ padliśmy ofiarą phishingu.

Czym zatem jest phishing?

Phishing jest rodzajem oszustwa, gdzie przestępca podszywa się za osobę lub instytucję w celu wyłudzenia od potencjalnej ofiary informacje. Mogą być to dane osobowe, loginy, hasła, a nawet dane do bankowości elektronicznej. Najczęściej w taki sposób jesteśmy atakowani poprzez pocztę e-mail. Wykradzione w taki sposób dane mogą posłużyć przestępcy do podszywania się za ofiarę. Przykładem może być wykradzenie danych osobowych, takich jak imię, nazwisko, PESEL, by następnie uzyskać dostęp do praktycznie wszystkich innych możliwych kont na innych serwisach. To jednak nie wszystko, z takimi informacjami możliwe jest nawet wyłudzenie kredytu w banku! Ten typu atak wykorzystuje metodę manipulacji, która popularnie zwana jest socjotechniką lub inżynierią społeczną. Ma ona na celu wykorzystanie emocji, ale także łatwowierność i brak fundamentalnej wiedzy obcowania w sieci. W ten oto sposób ofiara jest nakłaniana do podania swoich danych. Niestety, mimo że od wielu lat dużo mówi się o tego typu oszustwach, tworzone są nawet specjalne akcje społeczne, to i tak nadal jest to tania i bardzo skuteczna metoda ataku w sieci. Dlaczego tania? Ponieważ tak naprawdę nie jest potrzebna przestępcy bardzo zaawansowana wiedza techniczna – bardziej liczy się „dobry” pomysł.

Dlaczego phishing tak działa?

W phishingu chodzi głównie o emocje i szybką reakcje, dlatego też przestępcy często opierają swoje działania na sytuacjach stresujących, oferując zarazem ofierze szybkie i proste rozwiązanie. Doskonałym przykładem może być wiadomość e-mail z banku (treść wygląda łudząco podobnie do tej prawdziwej. Ma ten sam front, logo i sposób komunikacji), która jest niepokojąca i mówi np. o tym, że nasze konto zostanie zawieszone, jeśli w ciągu kilku godzin nie zalogujemy się poprzez wskazany link do serwisu transakcyjnego. Niestety nadal bardzo często dajemy się nabrać na takie maile, klikamy w link i zostajemy przeniesieni do łudząco podobnej strony logowania jak w serwisie transakcyjnym. Podając login i hasło tak naprawdę tracimy swoje wszystkie dane

Na co zwracać uwagę, by nie dać się oszukać?

By uchronić się przed atakiem warto przyswoić sobie krótką listę „haczyków”, jakie mogą na nas czyhać. Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę to adres nadawcy wiadomości. Często prawdziwy adres jest ukrywany, a na kliencie pocztowym pojawia nam się tylko alias/nazwa ustawiona przez nadawcę. By sprawdzić adres e-mail należy najechać i kliknąć na nazwę, która nam się wyświetla jako nadawca.Druga bardzo istotna rzecz to adres strony, do której prowadzi załączony link. Czerwona lampka powinna nam się pojawić od razu, gdy widzimy, że adres nie jest zabezpieczony protokołem SSL, a więc link będzie się rozpoczynał od http://, a nie od https://. Oczywiście, by się przekonać jaki jest prawdziwy URL nie musimy w niego klikać (ba, nawet nie powinniśmy). Wystarczy, że najedziemy myszką na link w mailu, a poniżej mniejsza czcionką wyświetli nam się przekierowanie.To jednak nie wszystko. Oszuście bardzo często wykorzystują domeny i bardzo podobnej nazwie do tej prawdziwej. W tym celu „zjadają” literki w domenie lub tworzą zestaw dwóch liter obok siebie, który wygląda łudząco podobnie do jednej litery. Idealnym przykładem może być połączenie liter „r” i „n”, co po połączeniu da nam twór łudząco przypominający literę”m”. Inny przypadek to zastosowanie dużej litery „I”, która skutecznie może udawać literę „L”.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Ile lat trzeba trzymać pity - jak długo przechowywać pit-37 i pit-11?

Złożenie deklaracji PIT zamyka rok pod kątem podatkowym. Skarbówka może jednak w kolejnych latach podjąć czynności sprawdzające lub przeprowadzić kontrolę, w toku której podatnik zobowiązany jest przedstawić stosowne dokumenty. Z tego też powodu deklaracji nie można pozbyć się od razu po złożeniu. Ile lat trzeba trzymać PIT-y?

Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

Co zmieni się w dokumentach księgowych w 2024?

Rok 2024 przynosi istotne zmiany w zakresie dokumentów księgowych i regulacji podatkowych. Przedsiębiorcy oraz księgowi muszą dostosować się do nowych przepisów, które mają na celu usprawnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie transparentności finansowej firm. Warto już teraz zapoznać się z nadchodzącymi zmianami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie roku.

Co zrobić z elektrośmieciami w firmie?

Obecnie firmy generują coraz więcej odpadów elektronicznych, zwanych powszechnie elektrośmieciami. Są to wszelkiego rodzaju zużyte lub niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, które z czasem tracą swoją użyteczność. W obliczu rosnącego problemu śmieci elektronicznych, każda firma powinna odpowiedzialnie podejść do kwestii ich utylizacji i recyklingu. Jak zatem skutecznie zarządzać elektrośmieciami w firmie i jakie kroki podjąć, aby chronić środowisko, a jednocześnie przestrzegać obowiązujących przepisów?

Jak skutecznie niszczyć płyty CD?

Pomimo że technologia przechowywania danych rozwija się w ekspresowym tempie, wiele osób nadal ma w swoich zasobach stare płyty CD, na których mogą znajdować się ważne informacje. Niszczenie tych nośników danych powinno być przeprowadzone starannie, szczególnie gdy zawierają dane poufne, by nie mogły one trafić w niepowołane ręce. Jak więc skutecznie i bezpiecznie pozbyć się starych płyt CD? W tym artykule omówimy najlepsze metody niszczenia płyt oraz odpowiemy na pytania: gdzie wyrzucić płyty CD i czy płyty CD to elektrośmieci.

Na czym polega podział dokumentacji archiwalnej?

Archiwizacja dokumentów to proces niezbędny w każdej firmie i instytucji, umożliwiający utrzymanie porządku w dokumentacji oraz zapewnienie zgodności z przepisami prawa. Kluczowym elementem tego procesu jest podział dokumentacji archiwalnej, który pozwala na skuteczne zarządzanie różnymi rodzajami dokumentów w zależności od ich wartości historycznej, prawnej czy praktycznej.

Brakowanie dokumentów - czym jest i jak to wygląda?

Brakowanie dokumentacji to proces, który pozwala na zidentyfikowanie, wydzielenie i bezpieczne zniszczenie dokumentów, które nie mają już wartości archiwalnej ani prawnej. To także sposób na odzyskanie cennej przestrzeni biurowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych poufnych. W poniższym artykule omówimy, czym dokładnie jest brakowanie dokumentów oraz jak przebiega cały proces, zwracając szczególną uwagę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oraz kategorie archiwalne dokumentów.

Jak zniszczyć starą kartę płatniczą?

Karty płatnicze, bankomatowe czy kredytowe to nieodłączna część codziennego życia, ale co zrobić, gdy stara karta przestaje być potrzebna? Bezpieczna utylizacja kart to kluczowy element ochrony danych osobowych i finansowych. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, co zrobić ze starą kartą płatniczą i przedstawimy sprawdzone metody jej bezpiecznego zniszczenia.

Ile czasu przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności gospodarczej?

Zakończenie działalności gospodarczej nie kończy obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji. Prawo w Polsce wyraźnie określa, jak długo należy archiwizować różne rodzaje dokumentów po zamknięciu firmy. To ważne zarówno z punktu widzenia kontroli, jak i ewentualnych roszczeń, które mogą pojawić się po zakończeniu działalności. W artykule przedstawimy, ile trzeba trzymać dokumenty firmowe oraz jakie zasady obowiązują w kontekście konkretnych rodzajów dokumentacji.