Ile lat trzeba trzymać pity - jak długo przechowywać pit-37 i pit-11?

Złożenie deklaracji PIT zamyka rok pod kątem podatkowym. Skarbówka może jednak w kolejnych latach podjąć czynności sprawdzające lub przeprowadzić kontrolę, w toku której podatnik zobowiązany jest przedstawić stosowne dokumenty. Z tego też powodu deklaracji nie można pozbyć się od razu po złożeniu. Ile lat trzeba trzymać PIT-y?

PIT-y - jak długo przechowywać i dlaczego trzeba to robić?

Obowiązek przechowywania dokumentacji podatkowej dotyczy zarówno osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w kontekście PIT-ów są to pracownicy i osoby zatrudnione w ramach umów cywilnoprawnych) oraz przedsiębiorców. Wynika on wprost z Ordynacji Podatkowej, a jego niedochowanie może skutkować nałożeniem kary pieniężnej. Wyjaśnijmy jednak, w jakim celu przechowuje się dokumentację podatkową. Nie jest to wyłącznie wymysł ustawodawcy - organy skarbowe mogą w kolejnych latach przeprowadzić kontrolę, na przykład celem sprawdzenia poprawności zeznania podatkowego. W takiej sytuacji podatnik zobowiązany jest przedstawić wszelkie dokumenty związane z rozliczeniem podatkowym, w tym PIT-11, PIT-37 i ewentualnie te, które potwierdzają prawo do ulgi podatkowej. Pytanie, ile trzymać PIT-y, pojawia się każdego roku w okresie wiosennym, gdy podatnicy zobowiązani są złożyć roczną deklarację. Pamiętajmy, że rozwiązania w zakresie tego, jak długo przechowywać PIT, są tożsame dla dokumentów papierowych i elektronicznych. Obecnie deklarację można złożyć na kilka sposobów:

  • elektronicznie - na przykład przez Twój e-PIT,
  • osobiście - poprzez samodzielne stawienie się w urzędzie lub za pośrednictwem pełnomocnika,
  • listownie - poprzez przekazanie na adres urzędu skarbowego przesyłki pocztowej.

Bez względu na to, jaką formę wybieramy, mamy obowiązek przechowywać dokumentację podatkową. Niektórym może wydawać się, że złożenie PIT w formie elektronicznej zwalnia z obowiązku archiwizacji, jednak nie jest to prawda.

Jak długo przechowywać PIT-37?

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które uzyskują dochody ze stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej, składają w urzędzie skarbowym formularz PIT-37. Podstawą jest przekazany przez pracodawcę lub zleceniodawcę PIT-11, jednak, nawet jeśli ten nie dostarczy dokumentu, podatnik ma obowiązek rozliczyć się z uzyskanych w danym roku dochodów. PIT-37 składamy do 30 kwietnia roku podatkowego następującego po roku, którego dotyczy formularz. Jeśli 30 kwietnia wypada w dzień wolny od pracy, deklarację należy złożyć najpóźniej w kolejnym dniu roboczym.

A jak długo przechowywać PIT-37? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w Ordynacji podatkowej, która wskazuje, że okres przechowywania dokumentów podatkowych wynosi 5 lat. Gdy wiesz już, jak długo przechowywać PIT 37, pozostaje wyjaśnić, w jaki sposób liczymy bieg terminu. Otóż okres 5-letni liczy się od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przypominamy, że ogólnym terminem wynikającym z przepisów jest 30 kwietnia. PIT - jak długo przechowywać dokument za 2024 rok? Termin płatności podatku upływa 30 kwietnia 2025 roku, zatem bieg terminu liczymy od końca roku 2025. Oznacza to, że dokumentację będzie można zutylizować dopiero po 31 grudnia 2030 roku.

Ponadto nie każdy podatnik będzie mógł zniszczyć dokumentację w tym terminie. To, jak długo trzeba trzymać PIT-y w przypadkach szczególnych regulują odrębne przepisy. Z dłuższymi terminami muszą liczyć się podatnicy:

  • wobec których płatność podatku została rozłożona na raty,
  • korzystający z ulgi mieszkaniowej,
  • wobec których zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające.

Pamiętajmy, że w przypadku stosowania ulg podatkowych przechowujemy nie tylko deklarację PIT, ale również wszelkiego rodzaju dokumenty poświadczające uprawnienia do ulgi. Są to:

  • faktury imienne,
  • zaświadczenia lekarskie,
  • certyfikat rezydencji,
  • dokumenty potwierdzające poniesienie kosztu,
  • zagraniczne zeznania podatkowe.

Katalog dokumentacji poświadczającej jest oczywiście charakterystyczny dla konkretnej ulgi podatkowej.

Jak długo przechowywać PIT-11?

PIT-11 to dokument informujący o uzyskanych przez podatnika przychodach, pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Formularz sporządza i przekazuje pracownikowi lub zleceniobiorcy płatnik. Dane w nim zawarte są niezbędne do poprawnego uzupełnienia PIT-37 lub PIT-36 (drugą z deklaracji składają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą).

Jak długo przechowywać PIT-y otrzymane od pracodawcy? Termin jest tożsamy z tym, który obowiązuje w deklaracji PIT-37. Oznacza to, że dokumenty przechowujemy 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Ponadto PIT-11 jest jednym z elementów deklaracji głównej w tym sensie, że uzupełniamy ją danymi z formularza. Dlatego szukając odpowiedzi na pytanie, jak długo przechowywać PIT-11, najlepiej dołączyć go do dokumentacji podatkowej za dany rok, trzymając wszystkie papiery w jednym miejscu.

Kwestia tego, jak długo trzymać PIT-y w zakładzie pracy, wygląda zupełnie inaczej. Pracodawca zobowiązany jest wystawić PIT-11, a następnie przechowywać go w dokumentacji pracownika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przechowujemy ją:

  • 10 lat - w przypadku pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 roku,
  • 50 lat - w przypadku pracowników zatrudnionych między 1 stycznia 1999 roku a 1 stycznia 2019 roku, pod warunkiem złożenia dokumentów ZUS OSW i ZUS RIA,
  • 50 lat - w przypadku pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 roku.

Ile lat przechowywać PIT-y? Termin zależy tak naprawdę od daty zatrudnienia pracownika. Niektórzy błędnie uznają, że tego rodzaju dokumenty przechowujemy 5 lat. Niemniej jednak do problemu ile lat trzymać PIT-y w zakładzie pracy nie możemy podejść tak samo, jak do dokumentów ZUS czy podatkowych. W ich przypadku rzeczywiście obowiązuje termin 5-letni, natomiast PIT-11 mieści się w kategorii dokumentacji pracowniczej, a ta archiwizowana jest na innych zasadach.

Odpowiedź na pytanie, jak długo przechowywać dokumenty PIT, jest złożona. Inne terminy wyznaczono dla pracodawców, inne dla pracowników. Z drugiej strony, warto przyjrzeć się problemowi, ile przechowywać PIT-y, od strony zleceniodawców. W przypadku umów cywilnoprawnych nie występuje stosunek pracy, zatem nie mają do nich zastosowania przepisy Kodeksu Pracy. Zleceniodawcy nie gromadzą akt pracowników, dlatego w ich przypadku PIT-y stanowią element dokumentacji podatkowej. PIT-y - jak długo przechowywać? Zgodnie z ogólnie obowiązującym terminem, który wynosi 5 lat.

Jak długo przechowywać PIT-y w domu, a jak długo w zakładzie pracy? Terminy są różne i wynoszą od 5 do nawet 50 lat. To, ile trzeba trzymać PIT-y, zależy również od naszej roli - pracodawcy lub zleceniodawcy. Bez względu na to, jakie terminy nas obowiązują, dokumentację przechowujemy w taki sposób, aby zawsze mieć do niej swobodny dostęp. Jest to istotne w przypadku wszczęcia kontroli lub postępowania, w toku których konieczne będzie przedstawienie stosownych dokumentów.

Sprawdź podobne wpisy blogowe w tematyce dokumentów

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu?

Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem zgromadzenia odpowiednich dokumentów i załatwienia formalności, które zabezpieczają zarówno sprzedającego, jak i nabywcę. Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się przy tej okazji, jedno powraca najczęściej - jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu? To bardzo ważna kwestia zarówno ze względów prawnych, jak i praktycznych. Dlatego tez poniżej postaramy się dokładnie wyjaśnić, jak długo należy przechowywać dokumenty po transakcji, dlaczego warto to robić i jakie konkretnie dokumenty powinny znaleźć się w Twoim archiwum.

Bezpieczeństwo danych – kompleksowa ochrona informacji w Twojej firmie

W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji, bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem każdej firmy. Odpowiednie procedury przechowywania, archiwizacji oraz poufnego niszczenia dokumentów i nośników danych to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ochrona przed wyciekiem poufnych informacji. HSM Recycling zapewnia w związku z tym kompleksowe rozwiązania w zakresie bezpiecznego niszczenia danych, dzięki którym możesz mieć pewność, że Twoje dane nie trafią w niepowołane ręce.

Czy usuwanie i niszczenie danych osobowych to także ich przetwarzanie?

Problematykę danych osobowych reguluje przede wszystkim RODO. Sformułowaniem, jakie najczęściej spotykamy w tym akcie prawnym, jest przetwarzanie danych osobowych. Zawiera ono w sobie szereg czynności, które wykonujemy, pracując z nimi. Czy usuwanie i niszczenie można umieścić w kategorii przetwarzania? Sprawdź!

Metody i rodzaje szyfrowania danych

Szyfrowanie danych to jedna z metod ich zabezpieczania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik dostęp do informacji mogą uzyskać wyłącznie osoby upoważnione. Szyfrowanie bazuje na tzw. kluczu kryptograficznym, który umożliwia odczytanie danych osobie go posiadającej. W poniższym artykule przedstawiamy metody szyfrowania danych oraz ich rodzaje. Sprawdź, jak zabezpieczyć w ten sposób dokumenty, którymi dysponujesz.

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?