Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

Ile przechowuje się akta sądowe?

Problematykę okresu przechowywania akt sądowych reguluje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie przechowywania akt sądowych oraz ich przekazywania do archiwów państwowych lub do zniszczenia. Na podstawie tego dokumentu nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile przechowuje się akta sądowe, ponieważ zależy to od rodzaju sprawy. Na początek wyjaśnijmy, że akta grupuje się w dwie kategorie: A i B. W kategorii A znajdują się materiały archiwalne, które po okresie przechowywania w sądzie przekazywane są do archiwum państwowego. Natomiast kategoria B zawiera dokumenty niearchiwalne, które po okresie przechowywania trafiają do zniszczenia. Do kategorii A zaliczamy akta spraw:

  • o ochronę praw autorskich i wynalazczych,
  • z zakresu prawa osobowego (dot. spraw o uznanie za zmarłego, stwierdzenie zgonu, ubezwłasnowolnienie),
  • których rozstrzygnięcie przekazano do Sądu Najwyższego,
  • w których wartość przedmiotu sporu w dniu wydania orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie przekracza dwutysięczną krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • mających znaczenie wyjątkowe przez wzgląd na materiał zebrany w sprawie lub występujące w nim osoby,
  • rozpoznawanych w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz tytuły wykonawcze obejmujące orzeczenia wydane w tym postępowaniu.

Ponadto w tej kategorii znajdują się rejestry podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców oraz stowarzyszeń, organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Dostęp do akt sprawy mają strony, ich przedstawiciele, sąd i urzędnicy sądowi.

Archiwizacja akt sądowych w sprawach cywilnych

Wiedząc, jak wygląda podział dokumentów w sprawie cywilnej, możemy przejść do problemu, jakim jest archiwizacja akt sądowych. Rozporządzenie jasno określa, że czym innym jest archiwizacja akt karnych, czym innym akt cywilnych. W przypadku tych drugich okres przechowywania wynosi 50, 30, 20, 10 lub 5 lat. 50-letnia archiwizacja akt sądowych dotyczy spraw:

  • z zakresu prawa osobowego (m.in. o ubezwłasnowolnienie),
  • z zakresu prawa spadkowego,
  • z zakresu prawa rzeczowego (głównie w kontekście nieruchomości),
  • o podział majątku (dot. nieruchomości),
  • o egzekucji z nieruchomości,
  • o usunięcie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a stanem rzeczywistym.

30-letni okres przechowywania akt sądowych w sprawach cywilnych dotyczy sporów:

  • o prawa majątkowe,
  • o rentę,
  • o rozstrzyganie sporów z zakresu przepisów o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,
  • o upadłość i układ,
  • o dział spadku lub zniesienie współwłasności,
  • o podział majątku (nie dotyczy nieruchomości).

Inne przepisy dotyczą natomiast spraw rozpoznawanym w elektronicznym postępowaniu upominawczym, w którym również powstają akta sądowe. Archiwum właściwym dla nich jest przypisane do sądu, który rozpoznawał sprawę. Natomiast okres archiwizacji wynosi 20 lat. 10-letni termin przypisano aktom w sprawach rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym oraz innym, które nie zostały wyżej wymienione. Natomiast przez 5 lat przechowujemy materiały z pomocniczego zbioru dokumentów.

Dostęp do archiwalnych akt sądowych jest istotny w kontekście pojawienia się ewentualnych nowych dowodów, przez które sprawy ponownie trafiają na wokandę. Warto przy tym pamiętać, że mówimy wyłącznie o aktach sądowych dotyczących spraw cywilnych. Jeśli chodzi o dokumenty firmowe czy nawet akta osobowe, archiwizacja przebiega na innych zasadach i regulowana jest innymi przepisami. A gdzie właściwie trafiają akta sądowe? Archiwum przynależne do właściwego sądu to pierwsze miejsce, natomiast w dalszej kolejności przechowywane są w archiwum państwowym bądź trafiają do niszczenia.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Ile lat trzeba trzymać pity - jak długo przechowywać pit-37 i pit-11?

Złożenie deklaracji PIT zamyka rok pod kątem podatkowym. Skarbówka może jednak w kolejnych latach podjąć czynności sprawdzające lub przeprowadzić kontrolę, w toku której podatnik zobowiązany jest przedstawić stosowne dokumenty. Z tego też powodu deklaracji nie można pozbyć się od razu po złożeniu. Ile lat trzeba trzymać PIT-y?

Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

Co zmieni się w dokumentach księgowych w 2024?

Rok 2024 przynosi istotne zmiany w zakresie dokumentów księgowych i regulacji podatkowych. Przedsiębiorcy oraz księgowi muszą dostosować się do nowych przepisów, które mają na celu usprawnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie transparentności finansowej firm. Warto już teraz zapoznać się z nadchodzącymi zmianami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w trakcie roku.

Co zrobić z elektrośmieciami w firmie?

Obecnie firmy generują coraz więcej odpadów elektronicznych, zwanych powszechnie elektrośmieciami. Są to wszelkiego rodzaju zużyte lub niepotrzebne urządzenia elektryczne i elektroniczne, które z czasem tracą swoją użyteczność. W obliczu rosnącego problemu śmieci elektronicznych, każda firma powinna odpowiedzialnie podejść do kwestii ich utylizacji i recyklingu. Jak zatem skutecznie zarządzać elektrośmieciami w firmie i jakie kroki podjąć, aby chronić środowisko, a jednocześnie przestrzegać obowiązujących przepisów?

Jak skutecznie niszczyć płyty CD?

Pomimo że technologia przechowywania danych rozwija się w ekspresowym tempie, wiele osób nadal ma w swoich zasobach stare płyty CD, na których mogą znajdować się ważne informacje. Niszczenie tych nośników danych powinno być przeprowadzone starannie, szczególnie gdy zawierają dane poufne, by nie mogły one trafić w niepowołane ręce. Jak więc skutecznie i bezpiecznie pozbyć się starych płyt CD? W tym artykule omówimy najlepsze metody niszczenia płyt oraz odpowiemy na pytania: gdzie wyrzucić płyty CD i czy płyty CD to elektrośmieci.

Na czym polega podział dokumentacji archiwalnej?

Archiwizacja dokumentów to proces niezbędny w każdej firmie i instytucji, umożliwiający utrzymanie porządku w dokumentacji oraz zapewnienie zgodności z przepisami prawa. Kluczowym elementem tego procesu jest podział dokumentacji archiwalnej, który pozwala na skuteczne zarządzanie różnymi rodzajami dokumentów w zależności od ich wartości historycznej, prawnej czy praktycznej.

Brakowanie dokumentów - czym jest i jak to wygląda?

Brakowanie dokumentacji to proces, który pozwala na zidentyfikowanie, wydzielenie i bezpieczne zniszczenie dokumentów, które nie mają już wartości archiwalnej ani prawnej. To także sposób na odzyskanie cennej przestrzeni biurowej oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych, zwłaszcza tych poufnych. W poniższym artykule omówimy, czym dokładnie jest brakowanie dokumentów oraz jak przebiega cały proces, zwracając szczególną uwagę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oraz kategorie archiwalne dokumentów.

Jak zniszczyć starą kartę płatniczą?

Karty płatnicze, bankomatowe czy kredytowe to nieodłączna część codziennego życia, ale co zrobić, gdy stara karta przestaje być potrzebna? Bezpieczna utylizacja kart to kluczowy element ochrony danych osobowych i finansowych. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, co zrobić ze starą kartą płatniczą i przedstawimy sprawdzone metody jej bezpiecznego zniszczenia.

Ile czasu przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności gospodarczej?

Zakończenie działalności gospodarczej nie kończy obowiązków związanych z przechowywaniem dokumentacji. Prawo w Polsce wyraźnie określa, jak długo należy archiwizować różne rodzaje dokumentów po zamknięciu firmy. To ważne zarówno z punktu widzenia kontroli, jak i ewentualnych roszczeń, które mogą pojawić się po zakończeniu działalności. W artykule przedstawimy, ile trzeba trzymać dokumenty firmowe oraz jakie zasady obowiązują w kontekście konkretnych rodzajów dokumentacji.