Archiwizacja akt sądowych - okres przechowywania akt w sprawach cywilnych

Okres przechowywania akt w sprawach cywilnych zależy przede wszystkim od przedmiotu tych spraw. Przy czym obowiązek archiwizacji dotyczy podmiotów dysponujących dokumentacją, a więc w tym przypadku sądów. Sprawdź, jak długo przechowywane są poszczególne rodzaje akt w sprawach cywilnych.

Ile przechowuje się akta sądowe?

Problematykę okresu przechowywania akt sądowych reguluje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie przechowywania akt sądowych oraz ich przekazywania do archiwów państwowych lub do zniszczenia. Na podstawie tego dokumentu nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile przechowuje się akta sądowe, ponieważ zależy to od rodzaju sprawy. Na początek wyjaśnijmy, że akta grupuje się w dwie kategorie: A i B. W kategorii A znajdują się materiały archiwalne, które po okresie przechowywania w sądzie przekazywane są do archiwum państwowego. Natomiast kategoria B zawiera dokumenty niearchiwalne, które po okresie przechowywania trafiają do zniszczenia. Do kategorii A zaliczamy akta spraw:

  • o ochronę praw autorskich i wynalazczych,
  • z zakresu prawa osobowego (dot. spraw o uznanie za zmarłego, stwierdzenie zgonu, ubezwłasnowolnienie),
  • których rozstrzygnięcie przekazano do Sądu Najwyższego,
  • w których wartość przedmiotu sporu w dniu wydania orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie przekracza dwutysięczną krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • mających znaczenie wyjątkowe przez wzgląd na materiał zebrany w sprawie lub występujące w nim osoby,
  • rozpoznawanych w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz tytuły wykonawcze obejmujące orzeczenia wydane w tym postępowaniu.

Ponadto w tej kategorii znajdują się rejestry podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców oraz stowarzyszeń, organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Dostęp do akt sprawy mają strony, ich przedstawiciele, sąd i urzędnicy sądowi.

Archiwizacja akt sądowych w sprawach cywilnych

Wiedząc, jak wygląda podział dokumentów w sprawie cywilnej, możemy przejść do problemu, jakim jest archiwizacja akt sądowych. Rozporządzenie jasno określa, że czym innym jest archiwizacja akt karnych, czym innym akt cywilnych. W przypadku tych drugich okres przechowywania wynosi 50, 30, 20, 10 lub 5 lat. 50-letnia archiwizacja akt sądowych dotyczy spraw:

  • z zakresu prawa osobowego (m.in. o ubezwłasnowolnienie),
  • z zakresu prawa spadkowego,
  • z zakresu prawa rzeczowego (głównie w kontekście nieruchomości),
  • o podział majątku (dot. nieruchomości),
  • o egzekucji z nieruchomości,
  • o usunięcie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a stanem rzeczywistym.

30-letni okres przechowywania akt sądowych w sprawach cywilnych dotyczy sporów:

  • o prawa majątkowe,
  • o rentę,
  • o rozstrzyganie sporów z zakresu przepisów o przedsiębiorstwach państwowych i samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,
  • o upadłość i układ,
  • o dział spadku lub zniesienie współwłasności,
  • o podział majątku (nie dotyczy nieruchomości).

Inne przepisy dotyczą natomiast spraw rozpoznawanym w elektronicznym postępowaniu upominawczym, w którym również powstają akta sądowe. Archiwum właściwym dla nich jest przypisane do sądu, który rozpoznawał sprawę. Natomiast okres archiwizacji wynosi 20 lat. 10-letni termin przypisano aktom w sprawach rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym oraz innym, które nie zostały wyżej wymienione. Natomiast przez 5 lat przechowujemy materiały z pomocniczego zbioru dokumentów.

Dostęp do archiwalnych akt sądowych jest istotny w kontekście pojawienia się ewentualnych nowych dowodów, przez które sprawy ponownie trafiają na wokandę. Warto przy tym pamiętać, że mówimy wyłącznie o aktach sądowych dotyczących spraw cywilnych. Jeśli chodzi o dokumenty firmowe czy nawet akta osobowe, archiwizacja przebiega na innych zasadach i regulowana jest innymi przepisami. A gdzie właściwie trafiają akta sądowe? Archiwum przynależne do właściwego sądu to pierwsze miejsce, natomiast w dalszej kolejności przechowywane są w archiwum państwowym bądź trafiają do niszczenia.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu?

Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem zgromadzenia odpowiednich dokumentów i załatwienia formalności, które zabezpieczają zarówno sprzedającego, jak i nabywcę. Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się przy tej okazji, jedno powraca najczęściej - jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu? To bardzo ważna kwestia zarówno ze względów prawnych, jak i praktycznych. Dlatego tez poniżej postaramy się dokładnie wyjaśnić, jak długo należy przechowywać dokumenty po transakcji, dlaczego warto to robić i jakie konkretnie dokumenty powinny znaleźć się w Twoim archiwum.

Bezpieczeństwo danych – kompleksowa ochrona informacji w Twojej firmie

W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji, bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem każdej firmy. Odpowiednie procedury przechowywania, archiwizacji oraz poufnego niszczenia dokumentów i nośników danych to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ochrona przed wyciekiem poufnych informacji. HSM Recycling zapewnia w związku z tym kompleksowe rozwiązania w zakresie bezpiecznego niszczenia danych, dzięki którym możesz mieć pewność, że Twoje dane nie trafią w niepowołane ręce.

Czy usuwanie i niszczenie danych osobowych to także ich przetwarzanie?

Problematykę danych osobowych reguluje przede wszystkim RODO. Sformułowaniem, jakie najczęściej spotykamy w tym akcie prawnym, jest przetwarzanie danych osobowych. Zawiera ono w sobie szereg czynności, które wykonujemy, pracując z nimi. Czy usuwanie i niszczenie można umieścić w kategorii przetwarzania? Sprawdź!

Metody i rodzaje szyfrowania danych

Szyfrowanie danych to jedna z metod ich zabezpieczania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik dostęp do informacji mogą uzyskać wyłącznie osoby upoważnione. Szyfrowanie bazuje na tzw. kluczu kryptograficznym, który umożliwia odczytanie danych osobie go posiadającej. W poniższym artykule przedstawiamy metody szyfrowania danych oraz ich rodzaje. Sprawdź, jak zabezpieczyć w ten sposób dokumenty, którymi dysponujesz.

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?