Bezpłatne niszczenie dokumentów do 28.02.2025

Z jakich rozwiązań korzystają firmy w walce z cyberprzestępczością?

Średnie, a nawet małe firmy coraz częściej są narażane na ataki ze strony działających na globalną skalę grup hakerskich. Ważne jest więc, by odpowiednio przygotować się na taką ewentualność, ponieważ cyberataki stanowią obecnie poważne zagrożenie już nie tylko dla światowych gigantów, ale także firm lokalnych, które większość swoich możliwości marketingowych wykorzystują właśnie w sieci. Warto mieć ponadto na uwadze, że mniejsze firmy nie posiadają takich zabezpieczeń jak korporacje, a przy tym generują bardzo dużą liczbę danych związanych z prowadzonym biznesem. Jest to więc połączenie wręcz idealne dla hakerów. Jeśli dodamy do tego natłok faktur, wiadomości i rachunków, które niejednokrotnie muszą być załatwione przez jedną osobę, to widzimy jasno, jak atrakcyjnym celem dla cyberataku jest właśnie ten sektor.

Naszą tezę potwierdzają zresztą liczby. Jak pokazuje bowiem raport „Cost of a Data Breach Report 2021”, już ponad połowa cyberataków skupia się na małych i średnich firmach. Skutkami takich akcji są zazwyczaj blokady stron internetowych, wyciek danych Klientów, a nawet utrata środków finansowych! W konsekwencji w ciągu kolejnych sześciu miesięcy, aż 60 procent zaatakowanych firm kończy swoją działalność!

Jakie są najczęstsze rodzaje incydentów bezpieczeństwa?

Jak możemy wyczytać dalej z raportu „Cost of a Data Breach Report 2021” do najczęstszych incydentów zachwiania bezpieczeństwa firmy zaliczamy gromadzenie zasobów, czyli np. skanowanie portów, stosowanie podsłuchu czy phishingu. Taki rodzaj ataku stanowi aż 32,2% wszystkich cyberprzestępstw. Na drugim miejscu znajduje się instalowanie złośliwego oprogramowania (17,6%), a na trzecim blokowanie zasobów sieciowych, najczęściej poprzez ataki typu DDoS (17,3%). Inną popularną formą, może już nie tyle ataków, co niesubordynacji pracowników jest rozpowszechnianie niebezpiecznych i zabronionych prawem treści, często mimo podpisywania specjalnej klauzuli poufności.

Jakie rozwiązania w walce z cyberprzestępczością wykorzystują firmy?

Okres pandemii zdecydowanie przyspieszył proces zabezpieczania firm przeciw cyberatakom. Wiele przedsiębiorstw przewartościowało swoje priorytety i choć przed dwoma laty odsetek firm, które zapewniały, iż kluczowym obszarem jest dla nich cyberbezpieczeństwo był taki sam, jak obecnie, to tak naprawdę może być on znacznie większy, mimo że owe firmy nie zdają sobie z tego sprawy. Mowa tu, chociażby o cyfrowej transformacji, wdrożeniu rozsądnej strategii pracy hybrydowej i zdalnej, co wiąże się m.in. z dostarczaniem bezpiecznego oprogramowania do domów pracowników oraz szkoleniami, które mają na celu edukację.Nie ma więc wątpliwości, że liczba działań, na które decydują się firmy rośnie proporcjonalnie do ataków hakerskich. Warto podkreślić, że dostrzegamy rosnącą świadomość w tym zakresie i to niezależnie od profilu działalności, choć wybór narzędzi często jest uzależniony od reprezentowanej branży, wielkości firmy, kompetencji w zespole czy też dojrzałości technologicznej. Jak wynika z badań Econimist Impact nadal najchętniej wykorzystywanym zabezpieczeniem urządzeń firmowych są oprogramowania antywirusowe, których wdrożenie deklaruje aż 90% przedsiębiorstw. 63% firm wprowadza restrykcje dotyczące wymiennych i przenośnych nośników danych, 60% firm stawia na szyfrowanie poczty mailowej, z kolei 52% stosuje pełne szyfrowanie zarówno dysków, jak i samych plików. To jednak nie wszystko. Ponad 90% przebadanych przedsiębiorstw zdecydowało się zainwestować w oprogramowanie umożliwiające bieżące monitorowanie i zapobieganie cyberzagrożeniom, a 88% badanych scentralizowało dostęp do systemów informatycznych, by mieć lepszy wgląd w ich funkcjonowanie.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?

Jak trwale usunąć pliki z komputera?

Dokumenty w postaci elektronicznej przechowujemy zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i laptopach. Ich trwałe usunięcie jest skomplikowane i nierzadko wymaga posiadania wiedzy w zakresie informatyki i bezpieczeństwa danych. Utylizacja plików zawierających informacje chronione to zadanie dla specjalisty, natomiast w przypadku innych plików jesteś w stanie poradzić sobie samodzielnie. Jak usunąć dane z komputera?

Jak długo przechowywać dokumenty po zamknięciu działalności?

Zakończenie działalności gospodarczej obarczone jest licznymi procedurami, a dodatkowo nie zwalnia z pewnych obowiązków ustawowych. Jeden z nich dotyczy przechowywania dokumentacji firmowej przez określony w przepisach czas. Bez względu na to, czy zamykasz jednoosobową działalność, czy spółkę, w tym kontekście musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jak długo przechowywać dokumenty po zakończeniu działalności?

Jak archiwizować dokumenty kategorii archiwalnej a, b, bc, be?

Istnieje kilka kategorii archiwalnych, do których przyporządkowujemy poszczególne dokumenty. Prawidłowe katalogowanie jest o tyle istotne, że dla każdej kategorii wyznaczono inny okres przechowywania. Ponadto prawidłowo oznaczone dokumenty łatwiej odnaleźć w archiwum. Na czym polega klasyfikacja dokumentacji archiwalnej, w jaki sposób i jak długo przechowywać poszczególne rodzaje dokumentów?

Ile lat trzeba trzymać faktury firmowe?

Faktury zakupu i sprzedaży są jednym z elementów dokumentacji księgowej. Na ich podstawie można rozliczyć m.in. podatek dochodowy i VAT, dlatego nie możemy zniszczyć ich od razu po wprowadzeniu do ewidencji. Jak długo trzeba przechowywać faktury? Co grozi za ich przedwczesną utylizację?