Pozbywanie się poufnych danych i sprzętu - rządy wydają na to fortunę!

Hasła do wielu kont internetowych, budżety, liczne prace i w końcu numery kart kredytowych – to tylko niektóre, ale jakże ważne dane poufne, które znajdują się na komputerach. Mowa tu zarówno o komputerach użytkowników domowych, firmowych, jak nawet tych rządowych!

To właśnie ta ostatnia grupa wydaje prawdziwą fortunę, by pozbywać się zarówno dysków z poufnymi danymi, jak i samego sprzętu. Niestety, jak wynika z badań, świadomość o tym, jak ważne jest trwałe usuwanie informacji w Polsce jest znikoma.

Rządy wydają miliony na utylizację nośników i sprzętu

Nieco lepiej z bezpieczeństwem radzą sobie rządy, ale za to za jaką cenę! Firma Blancoo Technology Group stworzyła raport właśnie na temat metod zarządzania danymi pod nazwą „Cena zniszczenia: badania kosztów finansowych i środowiskowych sanityzacji urządzeń w sektorze publicznym”. Wynika z niego, że wiele organizacji ma plany recyklingu, ale niestety ich nie wdraża. Co gorsza, rządy, które wpajają nam na każdym kroku, jak ważna jest ochrona środowiska, same w niebagatelny sposób przyczyniają się do jego niszczenia. Badanie, które zostało oparte na danych ankietowych z blisko 600 rządowych liderów IT z dziewięciu krajów wykazało, że rządy i organizacje z sektora publicznego każdego roku wydają aż 17 milionów dolarów na niszczenie dysków półprzewodnikowych! To jednak nie wszystko, ponieważ kolejne 40 milionów dolarów zostaje wydane na wymianę tychże urządzeń. Koszty związane z niszczeniem i wymianą dysków SSD, to kolejny koszt rzędu około 7 milionów dolarów.

Gdzie leży problem?

Jak informują autorzy wspomnianego wyżej badania, istnieją dwa główne problemy mające ogromny związek z niszczeniem poufnych danych i sprzętów w tego typu instytucjach. Pierwszy problem, to przeświadczenie, że niszczenie dysków jest jedynym i domyślnym sposobem na zachowanie bezpieczeństwa danych. Takie działanie tylko niepotrzebnie zwiększa koszty operacji IT, jak i materiałów w organizacjach sektora publicznego. Co za tym idzie, zwiększa się wytwarzanie tzw. e-odpadów, podczas gdy rządy wzywają nas do bardziej rozważnego zarządzania środowiskiem, wydając kolejne miliony na akcje społeczne, reklamę i marketing. Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost, że niszczenie i wymiana urządzeń przez mniejsze rządy, kosztuje je spory odsetek całego budżetu. Co więcej, niepotrzebnie skracany jest okres użytkowania urządzenia, kiedy jest ono sprawne i można by je było ponownie wdrożyć czy nawet odsprzedać. Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednym, zatrważającym wyniku ankiety. Otóż aż 93% organizacji posiada zdefiniowane plany ograniczania wpływu na środowisku w zakresie niszczenia sprzętu elektronicznego, ale zaledwie 1/5 z nich faktycznie owe plany wdraża do realizacji.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu?

Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem zgromadzenia odpowiednich dokumentów i załatwienia formalności, które zabezpieczają zarówno sprzedającego, jak i nabywcę. Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się przy tej okazji, jedno powraca najczęściej - jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu? To bardzo ważna kwestia zarówno ze względów prawnych, jak i praktycznych. Dlatego tez poniżej postaramy się dokładnie wyjaśnić, jak długo należy przechowywać dokumenty po transakcji, dlaczego warto to robić i jakie konkretnie dokumenty powinny znaleźć się w Twoim archiwum.

Bezpieczeństwo danych – kompleksowa ochrona informacji w Twojej firmie

W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji, bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem każdej firmy. Odpowiednie procedury przechowywania, archiwizacji oraz poufnego niszczenia dokumentów i nośników danych to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ochrona przed wyciekiem poufnych informacji. HSM Recycling zapewnia w związku z tym kompleksowe rozwiązania w zakresie bezpiecznego niszczenia danych, dzięki którym możesz mieć pewność, że Twoje dane nie trafią w niepowołane ręce.

Czy usuwanie i niszczenie danych osobowych to także ich przetwarzanie?

Problematykę danych osobowych reguluje przede wszystkim RODO. Sformułowaniem, jakie najczęściej spotykamy w tym akcie prawnym, jest przetwarzanie danych osobowych. Zawiera ono w sobie szereg czynności, które wykonujemy, pracując z nimi. Czy usuwanie i niszczenie można umieścić w kategorii przetwarzania? Sprawdź!

Metody i rodzaje szyfrowania danych

Szyfrowanie danych to jedna z metod ich zabezpieczania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik dostęp do informacji mogą uzyskać wyłącznie osoby upoważnione. Szyfrowanie bazuje na tzw. kluczu kryptograficznym, który umożliwia odczytanie danych osobie go posiadającej. W poniższym artykule przedstawiamy metody szyfrowania danych oraz ich rodzaje. Sprawdź, jak zabezpieczyć w ten sposób dokumenty, którymi dysponujesz.

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?