O czym powinniśmy pamiętać konfigurując router?

Obecnie stosowane routery domowe to skomplikowane w swej prostocie urządzenia, które maja wiele ukrytych funkcji, „chowających” się pod zagadkowymi akronimami. Dlatego też dziś postaramy się Wam wyjaśnić działanie domowego routera oraz doradzimy, jak najlepiej skonfigurować to urządzenie, by domowa się była w pełni bezpieczna.

Dlaczego należy kupować router?

Najczęściej nasz usługodawca, czyli operator internetu w pakiecie przekazuje nam swoje urządzenie, często nazywane modemem, poprzez które możemy się połączyć z siecią zarówno przez Wi-Fi, jak i przy użyciu kabla sieciowego. Niestety, tego typu modemy zazwyczaj mają wiele wad, począwszy od braku pełnej kontroli, braku aktualizacji, w tym poprawek bezpieczeństwa, aż po brak wielu potrzebnych funkcji i domyślną konfigurację, która nie ma prawa być bezpieczna (w końcu te urządzenia działają od razu po podłączeniu i mają włączone nadmiarowe usługi).Dlatego też warto zaopatrzyć się we własny router. Wówczas też na modemie od operatora wyłączamy wszystkie usługi i „ukrywamy” nasz router za urządzeniem od operatora internetu. Dzięki temu utrudniamy przestępcom ewentualne ataki w internecie.

Jak skonfigurować router?

Podczas pierwszego uruchomienia routera wiele opcji jest już włączony, by można było pozwolić użytkownikowi na szybkie rozpoczęcie korzystania z urządzenia. Ponadto jeśli zakupiliśmy sprzęt, który ma powszechnie znane, domyślne hasło do sieci bezprzewodowej, to ktoś może się do niego podłączyć bez naszej zgody. Dlatego też, jeśli to możliwe, wykręćmy anteny routera przed pierwszym uruchomieniem i podłączmy się do niego przy użyciu kabla sieciowego. Jeśli router resetuje interfejsy bezprzewodowe przy zmianie konfiguracji, to dodatkowo zostanie ona przyspieszona. Nie będziemy musieli bowiem czekać na ponowne podłączenie się do sieci Wi-Fi.

Zmiana danych konta administratora

Jednym z pierwszych zadań, które powinniśmy wykonać jest zmiana nazwy użytkownika i hasła podczas konfiguracji routera. Każdy nowy router ma takiego użytkownika, za sprawą którego możemy się dostać do panelu administracyjnego i zazwyczaj jest on dostępny pod adresem 192.168.0.1 lub 192.168.1.1. W związku z tym takie dane do logowania są powszechnie znane i bardzo łatwo byłoby można wkraść do wnętrza naszego konta. Dlatego najlepiej jeśli przy pierwszym uruchomieniu routera zmienimy je i ustawimy silne, unikalne i niesłownikowe hasło.

Firewall i serwer DNS

Kolejne dwa ważne aspekty to serwer DNS i firewall, czyli zapora ogniowa, której zadaniem jest nie wpuszczanie pakietów pochodzących z serwerów w internecie, do których wcześniej na wiązano połączenia z wewnątrz sieci. Dzięki temu chronimy się przynajmniej przed częścią ataków z zewnątrz. Co ciekawe, możemy sobie wybrać tryb pracy firewalla (słaby, średni i silny). Serwer DNS, czyli z angielskiego Domain Name System jest systemem, który tłumaczy zrozumiałe dla ludzi adresy stron internetowych na odpowiadające im adresy IP, które to z kolei są zrozumiałe dla komputerów. Każda domena ma więc zapisany adres IP, jak również każdy router takowy adres posiada i prosi serwer o przetłumaczenie adresów w momencie wpisania domeny w przeglądarce. Niektóre serwery DNS na routerach są w stanie blokować translacje adresów do znanych złośliwych stron.

Aktualizacja routera

Na koniec nie możemy wspomnieć o regularnych aktualizacjach i to niezależnie od tego czy mówimy o aktualizacji oprogramowania, systemu operacyjnego czy właśnie routera. Jest to w końcu podstawa higieny bezpieczeństwa. Niektórzy producenci udostępniają funkcję automatycznej aktualizacji, ale jeśli w naszym routerze takiej funkcji nie ma, to warto byśmy przynajmniej raz na miesiąc sprawdzali, czy jest możliwe już zainstalowanie poprawek.

Kontakt z HSM Recycling

HSM Recycling Spółka Cywilna

ul. Mianowskiego 24/30
02-044 Warszawa

Sebatian Dudecki: 720-875-885
Hubert Dudecki: 513-138-109

Aktualności

Jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu?

Sprzedaż samochodu wiąże się z obowiązkiem zgromadzenia odpowiednich dokumentów i załatwienia formalności, które zabezpieczają zarówno sprzedającego, jak i nabywcę. Wśród wielu pytań, jakie pojawiają się przy tej okazji, jedno powraca najczęściej - jak długo przechowywać dokumenty sprzedaży samochodu? To bardzo ważna kwestia zarówno ze względów prawnych, jak i praktycznych. Dlatego tez poniżej postaramy się dokładnie wyjaśnić, jak długo należy przechowywać dokumenty po transakcji, dlaczego warto to robić i jakie konkretnie dokumenty powinny znaleźć się w Twoim archiwum.

Bezpieczeństwo danych – kompleksowa ochrona informacji w Twojej firmie

W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do informacji, bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem każdej firmy. Odpowiednie procedury przechowywania, archiwizacji oraz poufnego niszczenia dokumentów i nośników danych to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale również ochrona przed wyciekiem poufnych informacji. HSM Recycling zapewnia w związku z tym kompleksowe rozwiązania w zakresie bezpiecznego niszczenia danych, dzięki którym możesz mieć pewność, że Twoje dane nie trafią w niepowołane ręce.

Czy usuwanie i niszczenie danych osobowych to także ich przetwarzanie?

Problematykę danych osobowych reguluje przede wszystkim RODO. Sformułowaniem, jakie najczęściej spotykamy w tym akcie prawnym, jest przetwarzanie danych osobowych. Zawiera ono w sobie szereg czynności, które wykonujemy, pracując z nimi. Czy usuwanie i niszczenie można umieścić w kategorii przetwarzania? Sprawdź!

Metody i rodzaje szyfrowania danych

Szyfrowanie danych to jedna z metod ich zabezpieczania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik dostęp do informacji mogą uzyskać wyłącznie osoby upoważnione. Szyfrowanie bazuje na tzw. kluczu kryptograficznym, który umożliwia odczytanie danych osobie go posiadającej. W poniższym artykule przedstawiamy metody szyfrowania danych oraz ich rodzaje. Sprawdź, jak zabezpieczyć w ten sposób dokumenty, którymi dysponujesz.

Czy pesel, imię,nazwisko i adres zamieszkania to dane wrażliwe?

Dane osobowe, wrażliwe, niejawne - te i podobne pojęcia w języku potocznym używane są niemal zamiennie, jednak prawnie nie oznaczają tego samego. Numer pesel, imię, nazwisko i adres zamieszkania to dane, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę. Czy jednak należą do grona danych wrażliwych? Zapoznaj się z naszą analizą i dowiedz się, jak poprawnie katalogować dane.

Przechowywanie akt osobowych 50 lat podstawa prawna i jak liczyć?

Na mocy znowelizowanych przepisów, akta osobowe pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 roku przechowujemy 10 lat. Natomiast okres 50-letni dotyczy dokumentów, które zostały sporządzone wcześniej. Czy jednak zawsze musimy tak długo archiwizować dokumenty pracownicze? Nie, jeśli zostaną dopełnione pewne formalności. Sprawdź, jakie oraz jak długo powinno trwać przechowywanie akt osobowych - 10 czy 50 lat?

Za który rok można wyrzucić dokumenty w 2025?

Utrzymanie porządku w dokumentacji to jeden z warunków prawidłowej archiwizacji. Zgodnie z przepisami dokumenty przedawnione należy zniszczyć. Ze względu na to, że większość traci ważność wraz z końcem roku kalendarzowego, przeglądu archiwum dokonujemy w pierwszym kwartale nowego roku. Które dokumenty można wyrzucić w 2025?

Zasady archiwizacji dokumentów w urzędach

W jednostkach państwowych każdego roku powstaje mnóstwo dokumentów zawierających dane wrażliwe. Przepisy nie przewidują odrębnych zasad archiwizacji dla konkretnych urzędów czy instytucji, a rodzajów dokumentów. Sprawdź, na czym polega właściwe przechowywanie dokumentacji urzędowej.

Ścinki z niszczarki - co z nimi zrobić?

Domowe i biurowe niszczarki są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy w kilka sekund pozbyć się papierów, które bez ścinania w drobne kawałeczki, zajęłyby niemałą część kubła na odpady. Problem pojawia się jednak w kontekście ścinków, które są produktem ubocznym niszczenia papieru. Co z nimi zrobić?